top of page

1

תקופת הנביא מוחמד

 

תקופת הנביא החלה עם שליפת נרטיבים דתיים עתיקים דרך סיפורם של אנשי לוט. זה הוזכר באמירת הקב"ה בסורה שוערה, 166: "ותשאיר מאחור את אלה אשר ברא לך אדוניך מקרב נשותיך לא, אתה עם אויב. משמעות הפסוק: "האם אתה עוזב את אנשיך ועוזב את נשותיך אשר ברא לך ה'?"

בסורה אלארף פסוק 80: {ולוט, כאשר אמר לעמו: "האם אתה עושה מגונה שלא קדם לך איש מן העולמות?" ובסורה אל-אנקבוט: ולוט, כשאמר לעמו, "אכן תעשה מגונה אשר לא עשה איש מן העולמות לפניך". אף אחד מהעולמות לא עשה לפניך." (28) "אני מתכוון, אתה תבצע מגונה שאף אחד מהעולמות לא עשה לפניך." אף אחד מהעולמות לא עשה לפניך" (28) "אכן, אתה תעשה מגונה שאף אחד מהעולמות לא עשה לפניך." של העולמות אי פעם עשה לפניך." (28) "אכן" מעוות את הדרך, ואתה מגיע למועדון התועבה שלך אז תשובת אנשיו לא הייתה יותר מזה שהם אמרו, "הביאו עלינו את עונשו של אללה. אם אתה מהאמת." (29) .

 

 

המחברת אולפת יוסף טוענת כי הדחייה המפורשת של יחסים חד מיניים באסלאם נובעת בעיקר מהפירוש של הפסוק בקוראן שבו אלוהים גינה את אנשי לוט על התנהגויות שהתפרשו כיחסים הומוסקסואלים (Youssef, 2013). בנוסף, החדית' של הנביא המועברת על ידי אסכולות שונות של תורת המשפט האסלאמית משמשת כדי לתת לגיטימציה לגזר דין מוות לאנשים הנמצאים במערכות יחסים חד-מיניות בתרבויות אסלאמיות מסוימות: סוג הדומה למעשיו של לוט (הרג את אלה שעשו את פעולותיו של אנשי לוט). אולם, מסתבר מלימוד החדית' של הנביא שחדית' הנ"ל אינו נכון במידה רבה, וקיים ספק לגבי עמדת הנביא בנושא, וכפי שהזכרנו, לא ניתן להתייחס לחדית שאינו נחשב "אותנטי". ברור (Wafer, 1997).

 

 

ספרי אל-פקה

סוגיית "ההרמפרודיטה היא בעיה" הופיעה בספרי משפט - ח'ונת'א מאשכל / אינטרסקס. יצוין כי ספרי ההלכה הקדישו תשומת לב רבה להיבט זה והציגו חלק מהדרכים בהן יש להתפלל, ולכן כלל פרק נפרד בו הוא מספק הסבר כיצד להתפלל, להשיג ירושה, וכן נושאים שונים אחרים.

הרמפרודיטה מתחלקת להרמפרודיטה בעייתית ולא בעייתית: הרמפרודיטה לא בעייתית היא מי שניכרים אצלו סימני גבריות או נשיות, והוא יודע שהוא גבר או אישה, ופסיקתו לגבי ירושתו והן. שאר פסיקותיה היא הפסיקה על אילו סימנים מופיעים בו. לגבי הרמפרודיטה הבעייתית: הוא זה שסימני הגבריות או הנשיות לא ברורים אצלו, והוא לא יודע שהוא גבר או אישה, או שהסימנים סותרים בו.

 

נאמר ב"אל-מאוסואה אל-פיקייה" (20/25):

"אין מחלוקת בין המשפטנים שאם גברים, נערים, הרמפרודיטים ונשים מתאספים לתפילת קהילה, הגברים צריכים לבוא קודם, אחר כך הנערים, ואז ההרמפרודיטים, ואז הנשים, ואם היה רק ​​הרמפרודיטה האימאם, אז החאנבלי קבע שהאימאם צריך לעמוד מימינו, כי אם זה היה גבר, אז הוא עמד בעמדתו, ואם זו הייתה אישה, תפילתה לא נפסלה על ידי העמידה עם האימאם, בדיוק כפי זה לא נפסל בגלל עמידתה עם הגברים.

 

 

 

 


2

תקופה האומיית
 

אהבה אירוטית

נרטיבים פיוטיים מצביעים על כך שהערבים נטו לאהוב את הילד חסר השיער (שזקנו טרם צמח). כשהמדינה האסלאמית התפשטה דרך הכיבושים השונים במזרח הרחוק ובמערב, נכנסו ה"ערבים" (לא-ערבים), והייתה לכך השפעה על החיים התרבותיים, החברתיים והפוליטיים בתוך הממלכה האומיית.

אהבת בתולה היא התקשרות של מאהב מאוהב למאהב אחד, וכמה משוררים התפרסמו בזכותה, כמו "קאיס בן אל-מאלוח - מג'נון לילה", "ג'מיל בוטאיינה" ואחרים. סוג זה של אהבה, הידוע כקיומה של מערכת יחסים צנועה בין שני צדדים ללא כל קשר פיזי/מיני, הוא הדימוי הראשון שמשדר לנו את הנטייה של הגברים כלפי בנים.

  המשורר אבן אבי אל-בגל אומר:

  "אחרת, הצעירים טעימים ומתוקים יותר אם אתה רוצה שהם יהיו יעילים."

 

 

בתי מוזיקה לעבדים.ות

עבדות ועבדים הם מעמד חברתי המובא לחברה באמצעות רכישה ובעלות, או כדי לשיר במפגשי בידור ושמחה, בכינוסים של ח'ליפים, נסיכים וסולטנים, או כדי לשרת בבתים. קייאן ושפחות מילאו תפקיד חשוב מאוד בהיסטוריה הערבית והאסלאמית, בשל השפעתן הרבה, בשל יופיין וקסמן.

 

כתוצאה מכך התפשטו בחברה באותה תקופה היבטים דומים לריקוד, אך בהשתתפות נערים והשייח'ים שלהם.

 

מיניאטורה זו היא תמונה מוארת בכתב יד. תחילתה של הערצה בין הזקן לילד, שתהפוך בהמשך לאחת מהיחסים החברתיים הנרחבים, בעיקר בתחום האהבה הסופית, שם נוצרת מערכת יחסים בין השייח' לתלמיד, שהוא התלמיד.

 

הציור מגלם את יחסי האהבה בין השייח' לתלמיד



3

התקופה העבאסית

 

מי שאוהב נשים, אז אני

הלב אוהב את הילד החמוד

 

כשהוא שילם את עשרים ושלוש,

לא היה לו זמן רב להקשיב לרוע

 

אבו נאוואס

 

אבו נאוואס כדוגמא

 

אלחסן בן האני בן איברהים אלחמי אלדימשקי (757-815) שיריו של אבו נאוואס כללו פסוקי שירה רבים המראים את אהבתו והיקסמותו לנערים ואת הפלירטוט שלו עם יופיים באופן לא שיפוטי, כאילו זה החומר ביטא מצב טבעי בחברה האסלאמית ולא היה מחוץ לתחום הדתי והמוסרי. אבו נאוואס לא היה חריג או תופעה ייחודית בתקופתו, שכן "בשאר בן בורד, מוטי', חמאד, אג'רד, אל-ח'לי וחוסין בן אל-דהאק" היו ידועים כולם כמי שסובבו את הזכר.

ד"ר מוחמד בדאווי, מבקר הספרות והפרופסור לספרות ערבית, מאשר: "...ליחסים בין גברים - בתרבות הערבית שלנו היה מושג מיוחד מכיוון שלרוב הח'ליפים היו נערים איתם הם עסקו במה שנקרא "חניכה מינית, "משמעות משחק מקדים וחוסר גישה לקיום יחסי מין מלאים." הוא הוסיף: "בדיוק כמו פעם, שם התואר "הומו" לא ניתן למי שמבצע את תפקידו במהלך מערכת יחסים אם מדובר במעשה סדום, אז האיש שהוא השחקן במערכת היחסים לא נקרא הומו, בעוד החפץ או מי שממלא את תפקיד האישה הוא היחיד שהוא הומוסקסואלי, בניגוד מוחלט לתרבות הערבית המודרנית שבה כלולים שני הצדדים המבצעים את מערכת היחסים תחת המונח "חריגה".

 

הסיבות להתפשטות הפלירטוטים של ע'ולמאן בעידן העבאס:

 

תופעת הבנים התפשטה בתקופת העבאס מסיבות שונות, ביניהן:

 

השפעות תרבותיות: התרבות של התקופה העבאסית הושפעה מתרבויות אחרות כמו פרסית ויוונית, שכן תופעת הבנים הייתה נפוצה באותן ציוויליזציות.

 

תנאים סוציאליים: עבדות והתפשטות העוני הביאו לעלייה במספר הבנים שנמכרו או קונים.

 

 

 

 

 

4

כתוצאה מהאמור לעיל, הופעתם של בנים התפשטה בעידן זה, והוקצו להם שווקים. ספרים ומקורות רבים מזכירים כמה סיפורים על חייהם ואנקדוטות. סופר שילד מחומס ברח לבגדד, שם ראה הרבה שכירות ועסק בזנות. כשכתבה לו אמו לחזור במטרה להקים לעצמו טחנה בחומס, כתב לה: הו אמא, בית בעיראק עדיף על טחנה בחומס.

אבן רומי אומר:

  "החרטה שלי נהרסה לי על ידי נער * * * ענף רך וירח מלא."

 

 

5

אלע'ולאמיה
 

אישה עבדה אשר מחוקה לגבר במראה החיצוני שלה. המטרה הייתה להגביר את דמיונה לזכרים היא חובשת חרב וברדס על ראשה האומר:

 

תחשוב על חסן, משרתת שהמראה מבולבל בה

גברי ונשי/ זה נקבה והיא זכר.

 

 

התקופה הפרה-אסלאמית

בעידן הפרה-אסלאמי שלהם, הכירו הערבים כמה נקבות שחיקו זכרים, ואשר היו גלויים בעניין זה אולי בגלל שאיפתן לזכויות שניתנו לזכרים, כמו ציד ורכיבה על סוסים, ולכן הם דמו לזכרים. במיוחד לבוש הוא אמצעי להשיג כמה זכויות שהחברה שללה מהם.

עומר בן אבי רביע, בסמכותו של חברו אל-ג'אד בן מוחג'ה משבט האדרה, שהתייתם מילדה שפגש בארץ שבט כלב. אל-ג'עד נח בצל עץ: "וילד רדף אחרי חמור בר והחמור שלו הסתכלתי עליו וראיתי שהוא עונד מגן צהוב וטורבן שחור. וענפי שערו פגעו במותניו, ואמרתי: ילד צעיר התחתן לאחרונה, שהתפתה להנאה שבציד, אז הוא עזב את שמלתו ולבש את שמלתה של אשתו דקר את החיה/זברה ודקר את החמור”.

הסיפור ממשיך ומתגלה לאלג'עאד שהילד הוא נקבה. יש לה שדיים כמו שנהב, אז הוא מתאהב בה, והוא מתאהב בה למרות שהיא מתחרטת על כך דרך יין ושיחה. ואז הסיפור מסתיים בנישואים. נקבה זו חיקה את הזכרים כדי לצוד ולשתות, כלומר את מה שהיה שמור לזכרים באותם זמנים.

 

התקופה האומיית

אתה עוקב אחר החדשות על הבנות הצעירות הללו. בספר החטאים הגדולים הוזכר שהזמרת עזה אלמילאה נהגה לחקות גברים וללבוש את בגדיהם. המילה נקראה על שם הבגד שלובש הזכר, שנקרא מילה. בין אלו שהוזכרו בהיסטוריה הייתה אשתו השלישית של המשורר אל-דחאק, שהקשיבה לעצתו של אל-חג'אג', לפיה גבר אינו יכול להיות מאושר אלא אם יתחתן עם ארבע נשים חופשיות. אולם, המשורר אל-דחאק לא היה מרוצה מנשותיו , אז הוא תיאר אותם כמי שלא רואים בעין יפה את מצבם, ואשתו השלישית הייתה ילד שחיקה זכרים:

ושלישית, ברגע שנראתה לובשת את שמלתה, הייתה תזכורת מפורסמת לקישוטה.

הגולאמית בעידן אומיה לא לבשה צורה אחת מובחנת, כך שאנו מוצאים דפוס שניתן לחקור בבירור את סימניה.

 

 

6

התקופה העבאסית

 

בעידן העבאס, הדברים התבררו, שכן בנות היו מודעות לחלוטין למטרותיהן לחקות זכרים. יכול להיות שהפסוק של אל-מואלי אל-תאי, כפי שהוזכר בטבקת אל-שוערה מאת אבן אל-מועטז, הוא המאשר שהנקבות הללו המחקות את בגדי הגברים נועדו למרד נגדן. המציאות: הם לבשו בגדי גברים במרד ונמנעו מללבוש שרשראות וכיסויי ראש.

 

מראה חיצוני של עבדים: עבדות ביקשו לחקות זכרים על ידי חיקוי בלבושן, במראה שלהן, במוסר שלהן, במעשיהן ובדבריהן, או בהרמת קולן, או אחרת. אחד מנקודות הדמיון הדומות ביותר היה לבישת סנדלים של נערות צעירות, מכיוון שהסנדלים לא כיסו את כל כף הרגל, אלא השאירו חלק מהרגל חשוף. האם זו הסיבה שנשים המחקות גברים בחרו לנעול סנדלים? הוזכר באל-עגני על ידי אבו פרג' שהייתה בתו של יחיא בן אל-חכם בן אבי אל-עאס שרכבה על סוס ומרצה עם חברה שלה בשם אום סעיד אל-אסלאמיה, והם רצו עד המיקום. של הקרסוליים על רגליהם היה ברור. כלומר, הם היו נועלים סנדלים. מועוויה ביקש ממרואן בן אל-חקאם להיפטר מאחיינית אחיו: "די לי באחיינית אחיך." אז הוא ביקש ממנה עצה וציווה לחפור באר בדרכה מכוסה במחצלת כשהלכה עליו, היא נפלה לבאר, והיא הפכה לקברה.


 

 

אל-דחאק אמר, מפלרטט עם הילד שלו:

 

את פניך קיבלה שמש מנצח בשבת בבוקר.

על ידי חץ הרצון בכוונה, ועל ידי החץ שלך בכוונה.

 

מלאה בשוליים, פריחת נעוריה

היא המוצבת במקדשים, מרמה הבטחה.

 

תחתונים מכופתרים, מכוסים

בקלה חותכים לחתיכות

 

אני אומרת בעוד הלב שלי בין געגוע לנשיפה

עיני התמלאו דמעות על לחיי

 

 

7

התקופה העות'מאנית

התפשטות הילדות ויחסים מיניים ופלרטטים בין בני אותו המין נמשכת. אך בנוסף לכך, תקופה זו התאפיינה בהתפשטות תופעה חדשה בשם "סריסים".

אביאנו בון, בספרו "ארמון הסולטן", מציג כמה מסמכים המאשרים את התפשטותם של עבדים וילדים שעברו סירוס כתנאי בסיסי לעבודה בתוך ההרמון. הוא אומר שהסולטאנים הטורקים נתנו לילדים האלה, סריסים, שמות של פרחים כמו ורדים, נרקיס וציפורנים, כולם שמות עם קונוטציות נשיות שהשבט העותמני התעקש עליהם.

 

 

 

8

התקופה המודרנית

אדוארד סעיד, מבקר ספרות והוגה דעות פלסטיני-אמריקאי, ידוע בעיקר בזכות ספרו "מזרחיות" שיצא לאור בשנת 1978. בעבודה זו, סעיד מנתח כיצד המערב מציג את המזרח (המזרח התיכון ואסיה) בדרכים המשקפות דעות קדומות תרבותיות. הטיות, בטענה שהתמונה המעוותת הזו משרתת את מטרות הקולוניאליזם והאימפריאליזם של המערב. "מזרחיות" הוא ניתוח של הקשר בין כוח לידע, וכיצד עוצבה הבנת המערב את המזרח על ידי הדינמיקה הזו.

 

לגבי הקשר בין מזרחיות להומוסקסואליות, ניתן לשקול כמה היבטים. ראשית, בעבודותיו, סעיד מציין כיצד המזרחיות משמשת ככלי לעמידה על זהות מערבית על ידי השוואה וניגוד שלה ל"אחר", שלעתים מוצג כפחות גברי ויותר מרמז על הומוסקסואליות, בהתבסס על סטריאוטיפים מערביים. סטריאוטיפים אלו תורמים לעיצוב ההבנה של המערב את ההומוסקסואליות על ידי ראיית ה"אחר" כמקור לארוטיקה ואקזוטיקה.

 

שנית, כמה מחקרים מראים כיצד מזרחנים השתמשו בהומוסקסואליות כמרכיב כדי להדגיש את ההבדל התרבותי בין המערב למזרח, תוך שהם רואים במזרח סובלני או מופקר יותר בהיבט זה, שבו השתמשו כדי להצדיק את ההגמוניה התרבותית והפוליטית של המערב. . שלישית, הביקורת האוריינטליסטית דנה כיצד ייצוגים אלו יכולים להוביל ל"פמיניזציה" של המזרח ולשייך אותו לפסיביות וכניעה, לחזק סטריאוטיפים מיניים ולערער הבנות מורכבות של זהויות מיניות ותרבותיות.

 

 

 

 

ג'וזף מסד, פרופסור ללימודי ערבים ומזרח תיכוניים באוניברסיטת קולומביה, הוא מחבר הספר "ערבים חושקים" שיצא לאור בשנת 2007. עבודה זו מהווה תרומה מובהקת לתחום לימודי המגדר והמחקר הפוסט-קולוניאלי, תוך התמקדות בספרות ערבית ובביקורת ספרותית המאה התשע עשרה עד היום. מסד בוחן כיצד נוצרו והתפתחו מושגים של מיניות, מגדר והומוסקסואליות בעולם הערבי, ומבקר בחריפות את מה שהוא רואה כיישום של סטנדרטים ומושגים מערביים על חברות ותרבויות שעשויות להבין ולחוות מושגים אלו בדרכים שונות.

ב"ערבים מתאוותים", מסד מנתח כיצד מסגרות קולוניאליות ופוסט-קולוניאליות השפיעו על הבנות של זהויות מיניות בעולם הערבי, ומציע ביקורת על מה שהוא רואה כניסיונות של המערב לכפות את הרעיונות שלו לגבי מגדר ומיניות, כולל הומוסקסואליות. על תרבויות אחרות. לדברי מסד, הדבר מוביל לפוליטיזציה של זהויות מיניות ולשימוש בהן ככלים בהקשרים של שליטה תרבותית ופוליטית.

"ערבים מתאוים" מערערת על ההנחה שישנה הבנה אוניברסלית אחת של הומוסקסואליות, ומראה כיצד נורמות מגדר ונורמות מיניות יכולות להשתנות באופן דרמטי בין תרבויות. מסד מדגיש את הצורך להבין מושגים אלה בהקשרים החברתיים, התרבותיים וההיסטוריים הספציפיים שלהם, במקום ליישם באופן עיוור תיאוריות ומושגים מיובאים.

הספר, באמצעות הביקורת שלו על הנחות היסוד המערביות על מיניות וזהות מגדרית, תורם תרומה חשובה לוויכוחים על מזרחנות, קולוניאליזם תרבותי ואינטראקציות בין המערב והעולם הערבי. תאווה ערבים היא יצירה שנויה במחלוקת ושנויה במחלוקת, במיוחד בנוגע להצטלבות של מיניות, מגדר ופוליטיקה בהקשר של העולם הערבי ומחוצה לו.

 

9

היסטוריה של חוקים

ההיסטוריה המשפטית בעולם הערבי-אסלאמי בנוגע לאיסור יחסי מין בין גברים חוזרת לאיסורי דת עתיקים. חוקי האסלאם אסרו במפורש פעולות מיניות בין בני אותו המין, תוך שימוש במונחים כמו "מעשה סדום" או "מעשי סדום", שנגזרו מהקוראן ומהחוק האסלאמי. על פי המסורת המשפטית האסלאמית, מעשי סדום נחשבו לחטא, שהעונש עליו היה לפעמים מוות, בעוד שפטוות אחרות ציינו עונשים פחות חמורים כמו מלקות או מאסר.

 

הדחייה המפורשת של מערכות יחסים חד-מיניות באסלאם נובעת בעיקר מהפירוש של פסוקי קוראן בגנות אנשי לוט. בנוסף, חדית'ים נבואיים המועברים על ידי אסכולות משפטיות איסלמיות שונות שימשו כדי להצדיק עונשי מוות להומוסקסואלים בתרבויות איסלמיות מסוימות. עם זאת, יש המציינים שיש ספקות לגבי הדיוק של החדית'ים הללו והרלוונטיות שלהם לנביא מוחמד.

 

מנגד, יש הטוענים כי החטאים המיוחסים לאנשי לוט הם מרובים וכי הקוראן לא ציין במפורש שעונשם נובע משיטות הומוסקסואליות בלבד. ישנם גם התומכים ביחסים בין אנשים מאותו המין בהיסטוריה האסלאמית, המצביעים על ההכרה הקוראנית בקיומם של רצונות כאלה וניתוחים המראים את הקבלה ההיסטורית של יחסים כאלה, במיוחד בספרות ובשירה הקלאסית.

 

ההתפתחויות המשפטיות בנוגע ליחסים חד מיניים השתנו עם הזמן, לא רק בשל איסורים דתיים אלא גם בשל שינויים חברתיים. בתקופה העות'מאנית לא צוינו חוקים ספציפיים נגד יחסים חד מיניים, וחוק העונשין העות'מאני, שהושפע מהחוק הנפוליאון, לא ראה בפעילות מינית בין בני אותו המין פשע. עם זאת, בתקופת הקולוניאליזם הבריטי והצרפתי, הוכנסו חוקים המפלילים "מעשים נגד הסדר הטבעי", אשר אומצו מאוחר יותר על ידי מדינות ערב לאחר העצמאות, ותרמו להפללת ההומוסקסואליות.

למרות התפתחויות אלו, חוקים נותרים לרוב לא ברורים, מאפשרים פרשנויות מרובות ומעמידים את זכויות הפרטים ואת מעמדם החברתי בסיכון. במצרים, למשל, נעצרו 52 בני אדם בתקרית "סירת המלכה" באשמת הוללות, ובמרקש הואשם אדם ב"מעשה נגד הטבע" לאחר שהופיע בסרטון לבוש בשמלת כלה. דוגמאות אלו מראות כיצד ניתן להשתמש בחוקים כדי להעמיד לדין אנשים על סמך התנהגותם המינית, אפילו בהיעדר חקיקה ברורה האוסרת במפורש על הומוסקסואליות.

 

 

 

 

"מקרה סירת המלכה"

 

הוא אירוע שהתרחש במצרים במאי 2001. פשיטה נערכה על ידי המשטרה המצרית על סירת הנילוס בשם "סירת המלכה" ששכנה בקורניש של הנילוס בקהיר, ו-52 גברים נעצרו. על האשמות הקשורות ל"הוללות" ו"הדתה", המבוססת על המוסר הציבורי וחוקי העונשין של מצרים.

התקרית עוררה מחלוקות נרחבות וויכוחים אינטנסיביים על זכויות אדם, במיוחד זכויות קהילת הלהט"ב+ במצרים ובעולם הערבי בכלל. עצורים עמדו בפני משפטים שנויים במחלוקת שזכו לסיקור תקשורתי נרחב, התעללות והפרות זכויות אדם במהלך מעצרם ומשפטם. ממשלת מצרים השתמשה בחוקים נגד הוללות וחילול קודש כדי להצדיק מעצרים, בעוד שארגוני זכויות אדם מצריים ובינלאומיים מתחו ביקורת חריפה על הממשלה על כך שהיא מכוונת לקהילת הלהט"ב והפרת זכויות אדם. אמנם אין טקסט חוקי ברור האוסר או מוציא מערכות יחסים בין גברים.

פרשת סירת המלכה התגלתה כסמל למאבק על זהות מינית וזכויות אדם במצרים, ועורר דיון ציבורי ומחלוקת בנוגע ליחס להט"בים ולזכויות להט"ב במדינה ובאזור הערבי. אירוע זה עדיין זכור כנקודה מרכזית בהיסטוריה של זכויות ההומואים במצרים ושפך אור על האתגרים העומדים בפני קהילת הלהט"ב בעולם הערבי.

bottom of page